Support och servicearbete Nivå 1
Data
Distans, 100 poäng
Undervisningen i ämnet support och servicearbete på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Service och reparationsarbete
- Datorprogram för servicearbete.
- Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer på både svenska och engelska.
- Service och reparation av mobiltelefoner, elektroniska apparater och datorsystem.
- Enklare systematisk felsökning.
- Arbetsplatsens arbetsmiljö samt dagliga rutiner och organisation, till exempel säkerhetsrutiner.
- Reservdelshantering och beställningsrutiner.
Dokumentation
- Serviceblanketter och dokument.
- Branschkrav och metoder för återvinning.
- Prisinformationslagens krav vid kostnadsförslag och fakturering.
- Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
- Dokumentation och utvärdering av eget arbete.
Kommunikation
- Serviceinriktat uppträdande och kommunikation vid kundkontakter med beställare och användare.
- Instruktioner till användare i handhavande av apparater och utrustningar.
Att läsa på distans innebär:
- att du inte kommer att ha lektioner i din utbildning
- att du får instruktioner och uppgifter via skolans digitala lärplattform
- att kontakten med din lärare sker i huvudsak via den digitala lärplattformen eller via mejl
- att du behöver tillgång till en dator och internetuppkoppling
- att du behöver kunna planera och genomföra dina studier självständigt
- att timmarna du behöver studera är minst lika många som vid klassrumsstudier – även om du själv kan välja när du studerar
- att slutprovet görs på plats på skolan
Förkunskapskrav
Godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk på grundläggande nivå eller motsvarande kunskaper.
Ämnes-/kursplan
SUPP1000X (Länk till extern sida.)
Anmälningskod
SUPP1000X-DI
Skolform
Gymnasial utbildning
Antal Kursstarter: 1