Personlig försäljning 1, klassrum, dag
Ekonomi, Handel och Administration
Klassrum, dag, 100 poäng
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Säljarens arbetsuppgifter i olika säljorganisationer.
- Strategier för kundorienterat, målinriktat och framgångsrikt försäljningsarbete.
- Innebörden i begreppet kundresa. Exempel på touchpoints under kundresan som ett handelsföretag kan ha med kunden samt exempel på kommunikation, service och upplevelser som kunden kan efterfråga vid respektive touchpoint.
- Kundvårdande åtgärder för att skapa, bibehålla och utveckla en kundkrets.
- Hur attityder, värderingar och förhållningssätt kan påverka försäljningssituationer.
- Säljpsykologi och kundpsykologi.
- Planering, organisering och genomförande av kundorienterat och målinriktat säljarbete.
- Metoder för att öka försäljning genom merförsäljning.
- Praktisk säljkommunikation, till exempel hur produktdemonstrationer kan utföras.
- Presentationsteknik inom försäljning.
- Relevanta lagar och andra bestämmelser inom området försäljning samt etiska regler inom området.
- Grundläggande kalkyl- och lönsamhetsberäkningar.
- Ergonomiska och miljömedvetna arbetssätt i samband med försäljningsarbete.
- Metoder för att utvärdera försäljningsarbete.
- Interaktion och kommunikation i olika kund- och servicesituationer.
Förkunskapskrav
Godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk på grundläggande nivå eller motsvarande kunskaper
Ämnes-/kursplan
FÖSPER01 (Länk till extern sida.)
Anmälningskod
FÖSPER01-KD
Skolform
Gymnasial utbildning
Antal Kursstarter: 0
-
Det finns inga kursstarter att ansöka till.