Personlig försäljning 2, klassrum
Ekonomi, Handel och Administration
Klassrum, dag, 100 poäng
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Affärsmodeller inklusive marknadsanalys, affärsprocess, kundkrets och intäktsanalys samt hur dessa kan utgöra grund för ett kundorienterat och målinriktat försäljningsarbete.
- Säljplaner och säljprocessen vid olika former av försäljning, bland annat försäljning mellan företag, storkundsförsäljning, systemförsäljning, teknisk försäljning och tjänsteförsäljning.
- Metoder för marknadssegmentering i syfte att ta reda på vad som definierar företagets nyckelkunder för att därigenom kunna anpassa marknadsföring och försäljning gentemot varje segment för att öka försäljningen och verksamhetens lönsamhet.
- Metoder för marknadskommunikation inom försäljningsområdet.
- Projektmetodik och hur man driver egna projekt inom försäljningsområdet.
- Planering, organisering och genomförande av säljarbete.
- Säljstyrning och säljledning, hur man leder och utvecklar säljare samt utvecklar säljarbetet och säljstrategier i verksamheten.
- Relevanta lagar och andra bestämmelser inom området försäljning samt etiska regler inom området.
- Kalkyl- och lönsamhetsberäkningar.
- Ergonomi och arbetsmiljöfrågor inom försäljningsområdet.
- Metoder för att utvärdera försäljningsarbete.
- Interaktion och kommunikation med anpassning till kund och situationens krav.
Förkunskapskrav
Personlig försäljning 1
Godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk på grundläggande nivå eller motsvarande kunskaper
Ämnes-/kursplan
FÖSPER02 (Länk till extern sida.)
Anmälningskod
FÖSPER02-KD
Skolform
Gymnasial utbildning
Antal Kursstarter: 0
-
Det finns inga kursstarter att ansöka till.