Praktisk marknadsföring 2, klassrum
Ekonomi, Handel och Administration
Klassrum, dag, 100 poäng
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Faktorer som påverkar säljmiljöns utformning: ljus, ljud, färg och form. Butiksinredning och butiksdesign.
- Hur säljmiljöns utformning, i fysisk eller digital butik, påverkar och vägleder kundens köpbeteende.
- Hur kommunikation kan utformas i olika typer av fysiska och digitala butiker med anpassning till kundtyper och kundbeteenden.
- Butikskommunikatörens uppgifter i olika slags butiker.
- Varuexponering i olika marknadsföringskanaler och på olika digitala plattformar.
- Varuexponering i butik, däribland kategori- och sambandsexponeringar, samt exponering av varor i olika prisklasser, i olika branscher och mot olika målgrupper.
- Metoder för marknadsföring i några olika sociala medier.
- Metoder för att mäta och utvärdera resultaten av marknadsföring i sociala medier.
- Grundläggande tekniker för framställning av digital text, bild och rörlig bild med anpassning till sociala medier.
- Lagar som är relevanta för yrkesområdet, däribland konsumentköplagen, marknadsföringslagen, prisinformationslagen, produktsäkerhetslagen och avtalsvillkorslagen samt marknadsetiska regler.
- Butiksekonomi och kalkylering, däribland omsättningshastighet, beställningspunkt, omräkningstal och riskbedömningar.
- Ergonomiska och miljömedvetna arbetssätt inom yrkesområdet.
- Interaktion och kommunikation i olika försäljnings- och servicesituationer.
Förkunskapskrav
Praktisk marknadsföring 1
Godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk på grundläggande nivå eller motsvarande kunskaper
Ämnes-/kursplan
HANPRA02 (Länk till extern sida.)
Anmälningskod
HANPRA02-KD
Skolform
Gymnasial utbildning
Antal Kursstarter: 0
-
Det finns inga kursstarter att ansöka till.